Montag, 18. September 2017

Ein anachronistischer Raffaelit.

Madonna and Child with St Petronius and St John the Evangelist, 1629

By Anne Leader

Bolognese painter Domenico Zampieri, known as Domenichino, died on 6 April 1641, the same day as his one of his greatest heroes, Raphael, who also died on this day almost a century earlier. A student of Denis Calvaert and a member of the Carracci Academy, Domenichino was one of the leading proponents of the classical style that dominated the Roman art scene in the early seventeenth century.  Like the Carracci, Domenichino looked to the High Renaissance master Raphael as a model and, like his predecessor, Domenichino received numerous important commissions for altarpieces, fresco cycles, and portraits.

Reference: Elizabeth Cropper. “Domenichino.” Grove Art Online. Oxford Art Online. Oxford University Press.<http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T023167>.
 
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 Diana and her Nymphs, 1616-17

 Calling of the Apostles, 1624-5,

 Portrait of Monsignor Giovanni Battista Agucchi, 1615-20

 St. Cecilia Distributing Alms and St. Cecilia before the Judge, 1612-15

Last Communion of St Jerome, 1614

Nota. - Erst mit der Renaissance ist, mit der Erkenntnis der Kunst als einer eigenen Lebenssphäre, das Phäno- men der unterschiedlichen Stile ins Bewusstsein getreten. Erst seither ist es auch geschehen, dass Künstler einer anhebenden neuen Sichtweise absichtsvoll entgegentraten.

Mancher Maler hat die neuen Moden nur zögern mitgemacht. Ich bin kein Kunstkenner, aber dass die Caraccis nicht ganz in ihre Umgebung passen, ist mir schon irgendwie aufgefallen.

Doch dieser Domenichino ist schon etwas Besonderes. Dass ein Künstler sich seinem Zeitalter rundweg verweigern konnte, zeigt an, dass die Kunst bereits begonnen hatte, modern zu werden.
JE 

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