Charles Le Brun - Alexander Entering Babylon, or Triumph of Alexander [1665]
Charles Le Brun (Paris, February 24, 1619 - Paris, February 22, 1690)
was a French painter and art theorist. Le Brun primarily worked for
King Louis XIV, for whom he executed large altarpieces and battle
pieces. His most important paintings are at Versailles. Besides his
gigantic labours at Versailles and the Louvre, the number of his works
for religious corporations and private patrons is enormous. Le Brun
was also a fine portraitist and an excellent draughtsman, but he was
not fond of portrait or landscape painting, which he felt to be a mere
exercise in developing technical prowess. What mattered was scholarly
composition, whose ultimate goal was to nourish the spirit. The
fundamental basis on which the director of the Academy based his art
was unquestionably to make his paintings speak, through a series of
symbols, costumes and gestures that allowed him to select for his
composition the narrative elements that gave his works a particular
depth. For Le Brun, a painting represented a story one could read.
Nearly all his compositions have been reproduced by celebrated
engravers.
aus Gandalf's Gallery
Charles Le Brun - Dead Christ on the Knees of the Virgin [c.1643-45]
Nota.
Warum steht das ein meinem Blog?
Weil es ein historisches Datum bezeichnet. Ludwig XIV. hat die Académie gegründet und den Salon inauguriert, um die klassische Kunstauffassung zu kanonisieren. Und das bedeutet: Sie hatte es schon nötig.
Schon hatte sich mit der Genremalerei (zu der immerhin Jan Vermeer gehört und die holländische Entdeckung des Intérieurs) der pathetische Nimbus der Kunst verflüchtigt, schon hatte sich mit der Landschaftsmalerei die Kunst aus der Thematik verabschiedet. Schon war ihr weltbezogner Auftrag nicht mehr selbstverständlich.
Und schon musste sich die Thematik in der Kunst behaupten.
(Mit der hier angesprochenen Porträtkunst* hat es ein eignes Bewenden. Das Porträt ist das Individuelle par excellence. Und das heißt: Thematisieren lässt es sich schlechterdings nicht. Und insofern ist es gewissermaßen das - spiegelverkehrte - Pendant der Landschaftsmalerei. Die eine wuchs mit der andern - auf Kosten des Thematischen in der Kunst.)
J.E.
*) Da hat mich erst Herr Prof. Börsch-Supan drauf aufmerksam machen müssen, das will ich gern mitteilen.
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